Lakossági ügyfelek
Vállalkozások

Itt a bankolás új korszaka? - Amit a PSD2-ről tudni kell

2019. szeptember 14-én életbe lépett a pénzügyeinket bonyolító uniós szabályozás, az ún. második pénzforgalmi irányelv (PSD2). A bankolás új korszakát jelentő változás nevével már bizonyára sokan találkoztak, azt azonban, hogy mit is takar, és mivel jár a hétköznapokban, kevesen tudják pontosan.  

Az MNB minapi döntése alapján az új szabályozás néhány elemének bevezetését egy évvel elhalasztották, így azokra a bankoknak több ideje van felkészülni. Mivel a szabályok többsége életbe lépett, tekintsük át, hogy mi az, amit az ügyfélként a PSD2-ről tudni érdemes.  

Mi az a PSD2?  

A PSD2 egy közös, uniós szabályozás, leánykori nevén: az Európai Parlament és Tanács belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló irányelve. A fő cél az elfogadásával az volt, hogy az uniós állampolgárok még inkább biztonságban tudhassák pénzüket, pénzügyeiket. Ráadásul az Európai Unió azt is szerette volna, hogy a lakossági pénzforgalom egységes szabályozás alá kerüljön, tehát bármely uniós tagországban szeretnénk is fizetni, azonos szabályok vonatkozzanak ránk.  

A PSD2 hatásköre azonban nem merül ki a határokon átnyúló tranzakciók szabályozásában. Az egyik legfontosabb és legérdekesebb következménye, hogy teret enged a fintech világ forradalmának, hiszen szigorú követelmények mellett ugyan, de hozzáférést biztosít a fintech cégeknek a banki ügyféladatok bizonyos köréhez, továbbá rajtuk keresztül a banki rendszerektől független felületeken nyílik meg a fizetési műveletek kezdeményezésének lehetősége. Így ezek az innovatív megoldásokat kínáló IT-cégek a fogyasztók számára jobb, olcsóbb, többféle pénzügyi szolgáltatást nyújthatnak majd a tervek szerint.  

Miért jó ez nekünk?  

A PSD2 az ügyfelek érdekeit szolgálja. Előírja egy minden résztvevő által értelmezhető „közös szótár” (API) használatát, aminek segítségével a bankok könnyedén tudnak kommunikálni egymással és a harmadik szereplőkkel. Ennek következtében bővül a választék és olcsóbban tudjuk majd elintézni pénzügyeinket, sőt, várhatóan új szolgáltatásokat is igénybe vehetünk. De az is lehetővé válik, hogy a család összes bankszámláját egyetlen appon keresztül kezeljük függetlenül attól, hogy mely pénzintézeteknél vezetjük azokat. Mindez persze csak a jéghegy csúcsa, az új lehetőségek minden bizonnyal teljesen új digitális platformokat, fintech megoldásokat fognak szülni a PSD2 bevezetése után.  

Hogyan változik meg a bankolás a gyakorlatban? 

„Összességében még biztonságosabbá válik a fizetés. Noha időben és pénzintézetenként nem egyszerre, de fokozatosan bevezetésre kerülnek az újítások. Az ügyfelek folyamatosan találkoznak majd ezekkel. Ilyen az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítés is, például a Sberbank Online Banking felületén minden bejelentkezéskor kötelező megadni egy SMS-ben kapott kódot is a jelszó mellett. Újabb biztonsági elemekkel bővül a bankkártyás online vásárlás folyamata is. Amennyiben az elfogadó hely képes az erős ügyfél-hitelesítés kezelésére, az új folyamatban meg kell adnunk majd a 6 számjegyű online fizetési jelszavunkat és az SMS-ben kapott kódot is.” – mondta el a Sberbank IT Területének vezetője. Biszak Gábor hozzátette, néhány pénzintézet esetében a kártyás fizetéseknél eztán minden ötödik 5000 forint alatti vásárlásnál is használni kell majd a PIN-kódot, vagy amikor  az egymást követő érintéses fizetések összértéke meghaladja a 150 eurót. A változások kapcsán a banki szakértő mindenekelőtt mindenkit arra buzdít, ellenőrizze, hogy a bankjának jól adta-e meg a telefonszámát!




A Sberbank Magyarország Zrt-ről: 
 
A Sberbank Magyarország Zrt. a Sberbank Europe AG leányvállalata, lakossági-, mikro-, KKV- és nagyvállalati ügyfeleknek nyújt teljes körű banki szolgáltatást Magyarországon. A bank 1993 óta működik sikeresen a magyar piacon. A bécsi központú Sberbank Europe csoport Európa 8 piacán van jelen: Ausztriában, BoszniaHercegovinában, Horvátországban, Csehországban, Magyarországon, Szlovéniában, Szerbiában és Németországban.