Az adathalászat a megtévesztés módszere
Az internet térhódításával párhuzamosan a kiberbűnözők is egyre elszántabban kutatnak olyan lehetőség után, ahol haszonra tehetnek szert.
A fizikai kontaktus hiányában a kibertérben a megtévesztéseken alapuló adatlopások a leggyakoribb esetek. A támadók általában tömegesen próbálják megszerezni az internetezők adatait.
Mi az adathalászat?
Az adathalászat során a csalók e-mailen, SMS-en, telefonon keresztül próbálnak meg visszaéléseket elkövetni és hozzájutni személyes adatainkhoz, internetbanki belépéshez szükséges azonosítónkhoz, bankkártya adatunkhoz, jelszavainkhoz stb.
A csalók adategyeztetés látszatát keltve próbálják meg leggyakrabban megtudni személyes adatainkat telefonon keresztül. E-mailben vagy SMS-ben pedig egy link megnyitásával hivatkoznak arra, hogy az adott felületen adjuk meg adatiankat. Mindig legyen körültekintő és ne adja meg adatait az ilyen megkeresésekkor.
Így kerülhetjük el az adathalász támadásokat:
- Mindig használjunk naprakész vírusvédelmi megoldásokat az eszközeinken!
- Soha ne adjuk meg jelszavainkat vagy pin-kódunkat se telefonon, se e-mailen! A szolgáltatók vagy ügyintézők soha sem kérhetik azt el!
- Mindig ellenőrizzük az e-mailek feladóját!
- Soha ne nyissunk meg gyanús e-mail csatolmányt!
- Ne kattintsunk gyanús linkre; ne bízzunk meg a túl sokat ígérő vagy túl kecsegtető linkekben!
- Kizárólag biztonságos weboldalon (https) adjuk meg adatainkat!
AdatHALLászat- Telefonos adathalászat
A támadók sok esetben telefonon veszik fel a kapcsolatot áldozataikkal, kihasználva azt, hogy a telefonbeszélgetés során az ügyfelek hirtelen és gyors válaszokkal osszák meg bizalmas adataikat.
Ennek menete: sokszor a támadók előzetesen tájékozódnak és információt gyűjtenek lehetséges áldozataikról , így keltve azt a látszatot, hogy az adott banktól, szervezettől, közümei szolgáltatótól telefonálnak.
Így kerülhetjük el az
adatHALLász támadásokat:
- Az ismeretlen számról vagy külföldről érkező hívásokat mindig kezeljük fenntartásokkal!
- Ne dőljünk be és mindig kezeljük gyanakvással, ha azonnali, sürgető veszélyre hivatkoznak
- Mindig gyanús lehet, ha azonnali cselekvést követelnek a hívás során
- Óvakodjunk és kezeljük bizalmatlanul a csalogató mondatokat, amik nyereményekkel csábítanak
- Ha érzékeli, hogy csalók áldozata lehet, azonnal szakítsa meg a beszélgetést!