Lakossági ügyfelek
Vállalkozások

Olyan bort kell készíteni, amilyet az emberek isznak

A bor épített fel mindent: a panziót, a dűlőket, a pincészetet, a munkahelyeket és a szállodát – mondja Gere Attila, az egyik legnevesebb hazai borász. Emiatt nem tudott hetekig aludni, mikor azt látta, a borpiacot is befagyasztotta a járványhelyzet. A válságból a munkavállalói csapat összetartása húzta ki a főnököt, aki arra is képes, hogy elmesélés alapján újraalkosson egy bort. Gere Attila szerint többet kell tanulnunk a külföldiektől arról, milyen bort szeretnek az emberek.



Folytatódik a Sberbank piaci körképes sorozata, amelyben különféle szektorokban működő sikeres vállalkozók, ügyfelek mesélnek tapasztalataikról és adnak tanácsot cégvezetőknek, magánszemélyeknek.

Viccek tucatjában jött szembe, hogy a karantén elviselésére az emberek literszámra fogyasztják otthonukban a bort. Van ennek alapja? Mennyire érződött a borfogyasztáson a járvány és a gazdasági visszaesés?

Olyannyira, hogy a járvány első két hetében egyetlen palack bort sem tudtunk eladni. A turisztikai szektor az elsők között állt le, még a 27 éve velünk dolgozó borkereskedők is fizetési haladékot kértek, sosem láttam még ilyet. Előtte úgy voltam vele, hogy a cég stabil lábakon áll, és nem láttam olyan problémát, ami veszélybe sodorhatott volna minket. Jó borokat készítünk, az emberek szeretik, fogyasztják. Nem csoda, hogy elbizonytalanodtam, amikor azt láttam, hogy ez az egész az egyik napról a másikra semmivé tud válni, hogy nem látni, mi lesz holnap.
 

Gere Attila, borász

A rendszerváltást megelőzően erdészként is dolgozott a 66. évét betöltött Gere Attila, aki 1987-ben kezdte a borok palackozását. ’92-ben osztrák borászattal fogott össze, akivel megalapították a Weninger & Gere céget, amelynek mára 90%-os tulajdonosa. A saját családi pincészetét és a hozzá tartozó panziót 1991-ben indította. Ma 75 hektáron termelnek szőlőt Villány napsütötte lejtőin, 90 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozása évente 850 ezer palack bort szállít a polcokra. Az 1,3 milliárd forintos éves forgalomhoz más termékek, szőlőmag olaj, vagy éppen növényi alapú kozmetikai termékek is hozzájárulnak. A borászat sikerei mellett a családja, nemrég született unokája teszi boldoggá. Gyerekei is a benne vannak a cégben, lassan visszavonulását tervezgeti a neves hazai borász.

A portfólióban nem csak a bor szerepel, hanem szállodával, egyéb termékekkel is rendelkeznek. Tudott segíteni a több lábon állás ebben a helyzetben?
 
Nálunk a bor teremtett meg mindent. Nemcsak a pincészetet, de a munkahelyeket is, a szállodát is. Ha a bor nem megy, minden megáll. A munkavállalóink fele a szállodában dolgozik, azt az első nap kellett becsukni. Akit tudtunk, a családosokat, nyugdíj előtt állókat alkalmazásban tartottuk, ám sajnos sok embert ideiglenesen el kellett küldenünk. De garantáltam, hogy mindenki vissza lesz véve, és úgy is lett: július 20-án minden munkatársam újra kezdte a munkát. A szakács és a pincér a szőlőben dolgozott az első napokban, de addig sem a napszámosokat fizettem, hanem nekik tudtam többletjuttatást adni ezzel.
Ez a típusú szociális érzékenység sok sikeres vállalkozó sajátja. Mit tart még fontos tulajdonságnak, ha valaki olyan vezető szeretne lenni, akit a legnagyobb szeretettel „Főnök”-öznek a beosztottak?

Az ember legyen egyenes és tartsa kézben a dolgokat. Nálunk 30 éve rend a lelke mindennek. Ha valaki tisztességesen dolgozik, akkor egyszerűen nem lehet veszteséges az üzlete. Csak a hibákat kell kiküszöbölni útközben. És kell bizalom is, a partnerek és leginkább a munkatársak felé.

Hogyan térült meg ez a bizalom a válság kezelése során?

A munkatársaim hozzáállása volt az, ami kisegített minket a gödörből. Láttam, hogy együtt marad a csapat, hogy vissza tudunk mindenkit venni. Mikor a kinti munkát is első szóra vállalták, akkor már tudtam, hogy nem lesz baj, mert az embereim velem maradnak. Jó ütemben tudtuk újranyitni a szállodát, a visszaesés alatt elvégeztük a szükséges felújításokat is. Azóta rekord eredményeket produkálunk: a hétvégéken teljes házzal működünk, de hétközben is rendszeres a 70%-os kihasználtság. Sok olyan új vendégünk van, akit korábban nem is láttunk a borvidéken. A válság miatt többen nyaralnak idehaza, akár egy hetet is eltöltenek nálunk a korábbi 2-3 napos foglalások helyett.

Milyen hatást gyakorolt a borpiacra a visszaesés? Módosítani fognak a kínálaton a történtek fényében?

A járvány megtisztította a piacot. A külföldi turisták nem jönnek, ezért a felső kategóriás borok piaca lecsökkent. Akik a horeca-piacra termeltek, például sok kistermelő szállított kizárólagosan budapesti éttermekbe, most bajban lehetnek. Mi itthon – Magyarországon – értékesítettük boraink 85-90 %-át (a HORECA felé is és a bevásárlóközpontok felé is), de akik exportra termeltek, most szintén kellemetlen helyzetben lehetnek. A szállodapiac nehezebb műfaj, sok az alkalmazott. Ráadásul ez vidéken kevésbé megtérülő ágazat, mint Pesten. A turistákat színvonalas szállodákkal, minőségi borral lehet újra megfogni.

Mit tanácsol a versenytársaknak, üzletileg hogyan lehet úrrá lenni egy ilyen visszaesésen?

Minden cég más. Ahányan vagyunk, annyi félék. Ami a borászatokat illeti, nekünk egy dolgunk van: jó bort készíteni. Annak idején az olaszoktól tanultam meg: olyan bort kell készíteni, amit isznak az emberek. Ha az első pohár után már innák is a másodikat. Azt látom, hogy a hazai borászok nem nézik, mi van a világban, mindenkinek a saját bora az igazi. Mi Franciaországba, Olaszországba járunk, hogy tanuljunk, megnézzük, mi az a bor, amit az emberek fogyasztanak. Kérdezni kell, nézni, mit csinálnak odakint. A Sauvignon Blanc-unk például úgy született, hogy Angliában, a Chelsea éttermében kóstoltam egy chileit ebből a fajtából. Úgy volt, hogy hozok egy üveggel a borászomnak, de elfelejtettem másnap megvásárolni. Így hazajöttem, elmeséltem neki, milyen volt a bor, és ő elkészítette. Azóta is siker a termék. Úgy voltam vele, ha nekem ízlik, másnak is fog.

Miben tudott partner lenni a bankja a nehezebb időszakban?

Én azt hittem, hogy a cégem stabil lábakon áll. Jó tanulópénz volt a mostani helyzet, óvatosabban kell kezelni az ügyeket. Jó a hitel, kell a növekedéshez, normális gazdaságban szükség van rá. Ugyanakkor magabiztosabb az ember, ha kevésbé kitett a tartozásainak. Kezdő vállalkozásként bementem a pécsi bankokba, de nem is foglalkoztak velem. Régi ismerősöm jött szembe a fő utcán, kérdezem, mit csinálsz, mondja, most lett a helyi fiók vezetője, ő adott nekem kétmillió hitelt először. Még Volksbankként, aztán megvette őket a Sberbank, de nekem még a mai napig van egy személyes kapcsolattartóm, aki eljön hozzám, megbeszéljük a dolgokat. Nekem nem kell nála sorszámot húznom, itthon lerendezzük a dolgokat.
 

Végezetül nem hagyhatjuk ki: milyen lesz a 2020-as évjáratú bor?

Nagyon jónak tűnik. Kicsit több csapadék kellett volna még, de a hasonló időjárású években szenzációs borok születtek. Telepítettünk is, az idén érkezett unokám tiszteletére. Ő már abból a szőlőből készült borokat issza majd, ami az új tőkéken terem.
 
Elérhetőségek:
www.gere.hu
https://www.facebook.com/gerepinceszet