Lakossági ügyfelek
Vállalkozások

Alapvető szemlélet a feladatorientáltság

 

Új lehetőség volt a járvány és a válság, hogy egy következő szintre lépjen a vállalat – így élte meg Gyepes Balázs, az STS Group ügyvezető igazgatója az elmúlt hónapokat. A kulcsfontosságú energetikai ágazatban működő, megújuló erőművek tervezésével és kivitelezésével foglalkozó vállalatnál az elmúlt hónapok válságmenedzsmentjét maguk a munkavállalók oldották meg – mondja a cégvezető, akinek meggyőződése, hogy a kollégáiba vetett bizalom sokat segített a kilábalásban.

 

Folytatódik a Sberbank piaci körképes sorozata, amelyben különféle szektorokban működő sikeres vállalkozók, ügyfelek mesélnek tapasztalataikról és adnak tanácsot cégvezetőknek, magánszemélyeknek.

 

A kezdetben kisebb villamosipari tervezéssel és kivitelezéssel foglalkozó, mára megújuló energiaforrásokat alkalmazó erőművek komplett tervezésére és megvalósítására szakosodott cégcsoporttá nőtt STS Group első vállalkozását Gyepes Tamás, a jelenlegi ügyvezető édesapja indította 2002-ben. A húsz fős, energetikai és villamosmérnököket alkalmazó cégcsoport 2012 óta tisztán családi tulajdonban van. Az STS ECO erősáramú kivitelezéssel és tervezéssel, míg az STS Service a naperőművek építésével és tervezésével foglalkozik, a családi ház mérettől egészen a több hektáron elterülő létesítményekig. Céljuk, hogy a szolgáltatásaikkal elősegítsék a megújulóenergetika és a fenntartható villamosenergetikai rendszerek elterjedését és tevékenységükkel hozzájáruljanak a magyar karbonsemleges energetikai rendszer kialakulásához.

 

Az energetikaipar kritikus fontosságú ágazat, a járványhelyzet idején még tovább nőtt a szerepe. Milyen hatással járt a szektorra az elmúlt időszak?        

Az ágazat a pandémia előtt megkezdte átalakulását, mely folyamatot reményeim szerint a jelenlegi helyzet csak felgyorsítja. A fenntarthatóság és a digitalizálás még jobban előtérbe kerül, mely a mi piacainkat pozitívan befolyásolja. Összefoglalva, mi optimistán várjuk az iparági változásokat.

 

És az ágazaton belül az önök vállalkozása hogyan élte meg az elmúlt hónapokat?

Mi úgy gondolom jól tűrtük, illetve tűrjük ezt a helyzetet. A kivitelezéssel foglalkozó mérnök kollégák idejük nagyrészét az építési területeken töltik, ahol nem állt le a munka. A tervező kollégák esetében pedig nincs jelentősége, hol végzik a munkájukat. Mi tulajdonképp már online működünk, a rendszereinket online felületen kezeljük, így azok elérhetőségének kialakítása sem jelentett nagyobb gondot.

 

Okozott egyáltalán nehézséget ez a mindenki számára új helyzet?

Természetesen az emberi kapcsolatok továbbra is nagyon fontosak bármilyen iparágban, így a személyes találkozók hiánya nehezíti a kommunikációt, amit főleg a B2B szinten érzékelünk. Továbbá – habár nálunk ez nem jellemző –, az ember hajlamos a „home office” fogalmát lényegében szabadságként értelmezni olykor-olykor, mely a teljesítményen meglátszik. Illetve a kisgyermekek otthonléte okozott még napközbeni teendők mellett nagyobb problémát.

 

Hogyan sikerült ezeken úrrá lenni?

Nálunk a válságmenedzsmentet a munkavállalók maguk oldották meg. A cégünknél alapvető szemlélet a feladatorientáltság.   Lényegében teljesen mindegy – és nincs is nyomon követve –, hogy ki mikor és honnét végzi el a feladatát, csak az, hogy az elkészült-e, avagy sem. Így a munkavállalók képesek voltak úgy beosztani az idejüket, hogy napközben a gyerekre vigyáztak, késődélután, vagy kora este pedig megcsinálták a feladatukat. Természetesen az online meetingek és a munkaterületek megfelelő biztonsági előírások melletti látogatása is segített átvészelni az időszakot. Ezekhez mindenkinek megfelelő felszerelést, illetve képzést biztosítottunk.

 

Mit tanácsol az ágazatban hasonlóan krízist átélő vállalkozásoknak a helyzetük javítása érdekében?

Minden vállalkozás máshogy éli meg ezt a helyzetet, azonban a munkavállalókba vetett bizalom segíthet a kilábalásban. Sajnos, mint mindennek, ennek is két oldala van, de amennyiben a bizalom nem tűnik megtérülőnek, úgy legalább tudjuk, hogy hol vannak humánerőforrás problémák a rendszereinkben. Fontos hozzátennem, hogy a mi iparágunk a szerencsésebbek közé tartozik és mi nem tapasztalunk olyan visszaeséseket, mint például az a turizmusban történik, így nem is szeretnék általános bölcsességeket hangoztatni.

 

Van, amit a válság tanulságaként megtartanak a jövőbeni működés során is?

Rugalmasabban fogjuk kezelni az irodában töltött időt. Az előző, pénzpiaci válságot rettentő rosszul viseltük, azonban a mostani időszakban mi a lehetőséget látjuk. Reményeink szerint a következő időszakban sikerrel emeljük a cégcsoportot egy új, magasabb szintre.

https://stsgroup.hu/